كـــــــــــــــان ممــــــــــــــكن
أنا كنت باحاول في اتجاه ودي نتيجة أول خطوة ليّه فيه....
مستنية رأيكم
-----------------------------------------------
ملحوظة: لمشاهدة الفيلم رجاء الضغط على الرابط في آخر البوست
----------------------------------------------------------
Fade from black
رامي (V.O.):
كـــان ممكن يكون يوم زي كل يوم..
كنا راجعين من سهرة عند نـــاس اصحـــابنا..
بس هيّ ماكانتش زي كل يوم..
بقالها كتيــــــر مش زي كل يوم..
Long Shot/Focus Adjustment على إشارة مرور تتحول إلى الأحمر مع أصوات سيارات.
----
م (1) ل/خ
داخل سيارة تسير في شوارع مزدحمة
تقف السيارة في إشارة... أصوات أبواق سيارات مزعجة..
سيدة في أوائل الثلاثينات ساهمة.. تنظر أمامها ثم تهبط ببصرها إلى الأسفل.. تعبث بأصابع يدها اليمنى في خاتم من الماس ودبلة في أصبع يدها اليسرى ثم تنظر إلى الجالس إلى يسارها بهدوء وحزن..
نهى: طلّقني..
يصاب رامي بصدمة ولا يرد..
(Cut)
----
م (2) ل/خ
شارع خالي من السيارات أمام منزل الزوجين
من نفس زاوية التصوير السابقة من خارج السيارة.. نهى تقف في مدخل العمارة.. ينظر رامي لها من النافذة الجانبية للسيارةثم يحوّل نظره إلى الأمام
رامي (V.O.): مش هسيبك لوحدك
تتحرك السيارة لتخرج من يسار الكادر.. نهى تتابعها بنظرها.
الكاميرا ترجع أكثر إلى الخلف من ظهر شخص مجهول في يمين الكادر يستند إلى سيارة في الـRight Sector في مقدمة الكادر.
(Fade to black)
----
م (3) ل/د
داخل شقة الزوجين/داخل محل زهور
(Fade from black)
(A) نهى جالسة على كرسي هزاز ثابت.. في الخلفية صورة للزوج (رامي) في برواز على قطعة أثاث..
نهى (V.O.): ماتخافش عليّه..
تمسك بوردة وتقطف أوراقها ساعة الحائط وقد تجاوزت الثانية صباحاً..
(B) رامي في محل الزهور يشتري باقة زهور وينتقي زهورها في تأني وحب..
رامي (V.O.): ماقدرش ماخافش ماعنديش حد تاني أخاف عليه
ينظر رامي في ساعته.. الثالثة والنصف صباحاً..
(C) السيارة تسير مبتعدة إلى عمق الشارع الخاوي أمام محل الزهور..
نهى (V.O.): مش هاينفع.. لازم نسيب بعض..
(Cut)
----
م (4) ن/د
داخل شقة الزوجين
نهى وقد غلبها النوم على الكرسي الهزاز.. الساعة تشير إلى السابعة إلا الثلث صباحاً..
رامي (V.O.): لازم..؟؟
جرس الباب يدق.. فتنتبه وتقوم لتفتح الباب.. تترك الكرسي خاوياً ليهتز..
(Fade to black)
----
م (5) ن/د
سلم العمارة أسفل شقة الزوجين
الشخص المجهول يهبط الدرج فيفاجأ بأم وطفلها.. الطفل بملابس المدرسة.. يرى الشخص المجهول فيخاف ويجري إلى أمه ليلتصق بفخذها.. بينما تنظر الأم للشخص المجهول باستغراب.. فيتوتر ثم يبتسم في تردد ويسرع في هبوط الدرج.
(Cut)
----
م (6) ن/د
سلم العمارة أمام شقة الزوجين/مدخل الشقة/محل
(A) لقطة قريبة ليد الزوج تفتح الباب॥ الباب نصف مفتوح.. الزوجة ممددة على الأرض في عشوائية.. يلتف حول رقبتها ايشارب أحمر شيفون.. يدها في مقدمة الكادر بدون خاتم أو دبلة.. و close على وجهه وعينية مذعوراً وغير مصدق
(B) ثم Close على كاونتر قذر عليه الخاتم الماسي والدبلة.. تمتد يد برزمة نقود وتلقيها على الكاونتر في إهمال..
(C) تسقط باقة الزهور من يد الزوج منفرطة على الأرض في مقدمة الكادر بمدخل الشقة
(Fade to white)
----
لمشاهدة الفيلم إضغط هنا: كان ممكن
19 Comments:
السلام عليكم
عجبنى الفيلم اوي
فكرتة جميلة جدا
معقولة انتى اللي عملتيه
بجد برافوووووو
حمد الله علي السلامه دا اولا
ثانيا ياستي الف مبروك علي التجربه ودي خطوه جامده فعلا
انا شوفت الفيلم بس اعتقد محتاجه اشوفه تاني اكتر من مه عشان اعرف اكون راي
بس بجد مبسوطه بيكي جدا
first, am so sorry i got no arabic in my pc, so i gotta reply in english :)
thank u guys 4 ur comments... watch it again & again tona ;) waiting 4 ur comment after u digest it :)
بصي يا سيتي
بس طبعا انا مش حد محترف
السيناريو متقن
الكادرات مظبوطه
والمزيكا هايله جدا وماشيه مع الحاله
الاضاءه برضه ماشيه جدا مع الجو العام
بس المشكله عندي كانت في اداء بعض الشخصيات ( الجيران في العماره)
صوت البطل في اول الفيلم وصوت البطله عامه مش مؤثر اوي اعتقد كان ممكن تستبدليه بصوت اقوي
بس بجد التجربه جامده وواضح فيها مجهودك وبجد مبسوطه بيكي جدا ومستنيه الخطوه اللي بعد كده
thank u soooo much tona :)) ur comment is so much appreciated, & will do my best 2 develop my capabilities :)
... وسـام ... أو عروسـة حلوة
تجـبرة جميـلة فعلاً ، ومبشـرة ، ومع اقتراب مهرجان الساقية للأفلام الروائية القصيـرة ، أتمنى أن نرى (كان ممكن) هنـاك .... ، الفيلم بيعتمد على تقنية القصة القصيرة الحديثة المكثفة، التي تمنح بعض التفاصيل في سبيل الوصول لحلول متعددة ، وتقنية كهذه لها مميزاتها ، ولها عيوبها ، ولكني أعتقد أنها تمنح المتلقي الخاص /المحترف ، فرصة أكبر للتفكير .
.
.
الفيلم على قصـره متميز
في انتظـار القادم ..الأجمـــل
.
.
وعام .. جميل
مع تمنياتي بالتوفيق، وعلى الله ترجعي تكتبي عربي
.
.
شكـــرًا كمان لــ تونــا
.
.
thank u so much ibrahim :))))
i will do my best 2 overcome the faults i did in this short movie, thank u for wishing me luck ;)
مبروك على الفيلم
لا استطيع مشاهدته
اللينك لا يفتح
soulef, ed7'oli 3ala www.youtube.com we3meli search 3ala "kan momken"
عودة حميدة بعد غيبة طويلة
يكفي أننا اطمأنينا عليكي وأنكي بخير وأنكي مازلت بيننا منورة مدونتك كشمس مشرقة تشع علينا دائما بابداعاتها ألم أخبرك من قبل انك لديكي موهبة كاتب السيناريست ولقد اخبرتيني وقتها انكي سوف تشوفي الموضوع ده ، فياترى اثناء الغيبة دي ايه اللي حصل هل درستي كتابة السيناريو..؟
اذا كان فتلك خطوة جميلة
وبداية موفقة
زوايا الكادرات معقولة
والكاميرا لم تهتز في اي مشهد وهذا جيد جداً كبداية
لكن هناك ملحوظة مهمة في عرض المشاهد وهي تبدأ عادة ثابته وتنتهي ثابته وكأنه البوم صور، صورة لكل مشهد
ودي مدرسة قديمة جداً جداً
كان أجمل ان تبدئ كل مشهد بدخول الكاميرا بحركة ناعمه جداً الي أن يكتمل المشهد ثم تنسحب الكاميرا بهدوء للخروج من المشهد أو قطع اذا لزم الأمر وده كان مهم جداً خاصة في فكرة فيلمك الناعمة...وبالتوفيق ان شاء الله
حسن أرابيسك
اشكرك يا حسن كثيرا على الترحيب الجميل ده والأهم المتابعة الدؤوبة منك
بجد مش عارفة أشكرك إزاي
أنا في الحقيقة بادرس إخراج مش سيناريو وده تمرين دراسي شرطه ثبات الكاميرا
لكن هناك نقطة فرعية أختلف معك فيها، الكاميرا الثابته أو المتحركة هما أداتان تعبيريتان عن الحالة التي يريد المخرج نقلها للمشاهد وفي رأيي لا تنتمي إحداهما لمدرسة قديمة بينما تسبقها الأخرى للحداثة
على العموم أنا بحضر للتمرين الثاني وشرطه ثبات الكاميرا برضه :)))))
حالة عالية اوي...مود الفيلم مع انه صغنون بس وصل بسرعة والمزيكا بتتسرب كده عشان تكمل حالة الشجن العسل دي.......أصله كان ممكن يكون يوم عادي زي اي يوم...بس هي مكنتش زي اي يوم.....كان ممكن
أتابعك بشغف يا عروسة
تحياتي
جامد
حاسس انك بطله الفيلم
اقصد قصتك الحقيقيه
واكيد ده نجاح انك توصليلى الشعور ده
العزيزة وسام
حمدا لله على السلامة والعودة
كنت أتردد على الصفحة بين الحين والآخر في ترقب لجديد وراء الغياب
قرأت الاسكريبت وشاهدت الفيلم
كبداية شيء طيب جدا، وإذا كان هدف التمرين هو ثبات الصورة فلاشك أن التقييم رائع
هناك بعض الملاحظات الدقيقة، منها ما تفضل به زوارك، وثقتي أنك شخصيا قادرة على رصد كل الملاحظات عند مشاهدة الفيلم وقراءة الاسكريبت
على أي حال أنت فر مرحلة اتقان عناصر الإخراج، وبدايتها هي الصورة، سيكون هناك مجال آخر لعناصر الإيقاع، والمضمون، وأداء الممثلين، ومطابقة الصورة أو تعبيرها عن الاسكريبت المكتوب
تقديري أنك ستدركين نجاحا كبيرا في مقبل الأيام
استمري موفقة ومبدعة
محبتي
انتي فيييييييييين
بحضّر فييييييييلم :)))))
ربنا يوفقك
فيلم نوار عظيم يا وسام :)
اظاهر ان انا و انت ماشيين نفس الخطوات بس انت شاطرة بجد و برافوا عليكي و مستني كل افلامك الجاية و دي تجربيتي الفاشلة بس بلاش تقييم لانها واضحة :D
http://www.youtube.com/watch?v=PmTxf4egpPM
علي فكرة يا وسام انت ممكن تعرضي الفيلم كمان في
www.filmaka.com
كتاباتك رائعه
وليس جديدا أن يصفك أحد بالرائعة
ولكنها كلها تحديدا
حركت في جبالا ركدت طويلا
أشكر الكلمات
التي هي انتي
Post a Comment
<< Home